Płatności w podróży
Co znajdziesz na tej stronie:
Jak kupić winietę przez aplikację Autopay?
Jak kupić winietę przez stronę market.autopay.pl lub winiety-online.pl ?
Co warto wiedzieć po zakupie winiety
Podstawowe informacje
Winieta to potwierdzenie opłaty za przejazd płatnymi drogami w wybranym kraju. Po zakupie przesyłany jest plik PDF – można go wydrukować lub okazać na ekranie telefonu podczas kontroli. Nie ma potrzeby umieszczania go za szybą pojazdu.
Na winiecie znajdują się dane pojazdu oraz okres jej ważności.
Zakup winiety możliwy jest:
Dostępne są winiety do następujących krajów:
Zamówienia realizowane są codziennie w godzinach 7:00–23:00. W przypadku zakupu w godzinach nocnych, winieta zostanie przesłana po godzinie 7:00 rano. Winiety z datą ważności „na dziś” można kupić od godziny 7:00. Wyjątek stanowi Austria – tu realizacja odbywa się przez całą dobę.
Winiety do Austrii zakupione przez Autopay nie mają 18-dniowego okresu karencji. Można je kupić z datą obowiązywania „na dziś”, a aktywacja następuje zazwyczaj w ciągu 15 minut od opłacenia. W razie potrzeby możliwa jest również edycja lub zwrot winiety – szczegóły dostępne w sekcji dotyczącej zasad edycji.
Kontrola winiet odbywa się automatycznie – kamery i patrole drogowe skanują tablice rejestracyjne i sprawdzają ważność winiety. Możliwe są również kontrole ręczne – w takim przypadku należy okazać winietę w formie elektronicznej lub papierowej.
Jak kupić winietę przez aplikację Autopay?
Zakup winiety przez aplikację Autopay jest dostępny dla użytkowników planów Mobility Basic i Mobility Firm, którzy korzystają z karty płatniczej lub płatności powtarzalnych Blik jako metody płatności.
Jeśli opcja zakupu winiet nie jest widoczna, warto sprawdzić, czy zainstalowana jest najnowsza wersja aplikacji.
Aby kupić winietę w aplikacji Autopay:
Po zaksięgowaniu płatności winieta zostanie przesłana na adres e-mail oraz pojawi się w aplikacji – zazwyczaj w ciągu około 15 minut (między 7:00 a 23:00, z wyjątkiem winiet austriackich, które realizowane są całodobowo).
Ważne: przed potwierdzeniem płatności należy dokładnie sprawdzić wszystkie dane – po zakupie nie ma możliwości ich edycji ani zwrotu (z wyjątkiem winiety do Austrii). Nie należy wjeżdżać na płatną trasę, dopóki winieta nie zostanie dostarczona na e-mail lub nie pojawi się w aplikacji.
Numer rejestracyjny należy wpisać zgodnie z dowodem rejestracyjnym lub tablicami – bez spacji, z użyciem liter i cyfr. W przypadku tablic niemieckich i austriackich dozwolone są znaki: A–Z, Ä, Ö, Ü, 0–9. Jeśli tablica rejestracyjna kończy się literą „E” (pojazdy elektryczne) lub „H” (pojazdy zabytkowe), należy ją wpisać tylko wtedy, gdy rzeczywiście widnieje na tablicy.
Jak kupić winietę przez stronę market.autopay.pl lub winiety-online.pl ?
Winietę można kupić również przez stronę market.autopay.pl lub winiety-online.pl.
Wystarczy:
Numer rejestracyjny powinien być zgodny z dowodem rejestracyjnym lub tablicami – bez spacji, z użyciem liter i cyfr. W przypadku tablic niemieckich i austriackich dozwolone są znaki: A–Z, Ä, Ö, Ü, 0–9. Jeśli tablica rejestracyjna kończy się literą „E” (pojazdy elektryczne) lub „H” (pojazdy zabytkowe), należy ją wpisać tylko wtedy, gdy rzeczywiście widnieje na tablicy.
Można dodać dowolną liczbę winiet do różnych krajów. Następnie należy podać adres e-mail oraz numer telefonu – dzięki temu możliwe będzie samodzielne pobranie winiety, jeśli nie dotrze na skrzynkę mailową.
Płatność można zrealizować za pomocą BLIKA, karty, przelewu internetowego lub portfeli elektronicznych (Google Pay / Apple Pay).
➡️ Po złożeniu zamówienia na market.autopay.pl wysyłane są dwa e-maile:
Ważne: W przypadku otrzymania informacji o braku realizacji płatności, warto upewnić się, którego zamówienia dotyczy komunikat – szczególnie jeśli wygenerowano ich kilka.
Jeśli winieta nie dotrze na e-mail, można ją pobrać ze strony (winietę można pobrać, jeśli podczas zakupu podano numer telefonu): market.autopay.pl/pobierz/winieta.
➡️ Realizacja zamówienia na winiety-online.pl przebiega w 3 etapach:
Na stronie winiety-online.pl dostępna jest funkcja Moje winiety, która pozwala sprawdzić status zamówienia: winiety-online.pl/moje-winiety.
Czas realizacji zamówienia to zazwyczaj do 15 minut (między 7:00 a 23:00, z wyjątkiem winiet austriackich, które realizowane są całodobowo). W sezonie wakacyjnym może się wydłużyć maksymalnie do 30 minut.
Kategorie pojazdów za granicą
Austria | Wszystkie pojazdy dwuśladowe z dopuszczalną masą do 3,5 t i motocykle. |
Bułgaria | Wszystkie pojazdy dwuśladowe z dopuszczalną masą do 3,5 t. |
Czechy | Wszystkie pojazdy dwuśladowe z dopuszczalną masą do 3,5 t (motocykle są zwolnione z opłat). |
Słowacja |
Wszystkie pojazdy dwuśladowe z dopuszczalną masą do 3,5 t zarejestrowane do 9 osób.
Jeśli zespół pojazdów (pojazd ciągnący + przyczepa) przekracza 3,5 t, należy dodatkowo kupić winietę dla przyczepy. |
Słowenia |
Kategoria 2A – pojazdy do 3,5 t, których wysokość nad przednią osią jest maksymalnie do 1,30 m od poziomu jezdni, z przyczepą lub bez (zestaw do 3,5 t) oraz kampery i przyczepy kempingowe.
Kategoria 2B – pojazdy do 3,5 t, których wysokość nad przednią osią jest powyżej 1,30 m od poziomu jezdni (np.: Fiat Ducato, Renault Master, Iveco Daily). Kategoria 1 – motocykle |
Szwajcaria |
Kategoria V1 – motocykle
Kategoria V2 – wszystkie pojazdy dwuśladowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Kategoria V3 – przyczepy ciągnięte przez pojazdy do 3,5 t. Każdy kierowca zobowiązany jest do kupienia winiety na przyczepę oraz pojazd ciągnący. |
Węgry |
Kategoria D1 – pojazdy do 3,5 t, które są zarejestrowane jako osobowe do max. 7 osób i nie służą do przewozu towarów oraz ich przyczepy.
Kategoria D2 – pojazdy do 3,5 t, które są zarejestrowane jako ciężarowe (dostawcze), osobowe powyżej 7 osób, pickupy, kampery oraz pozostałe samochody nie mieszczące się w kategorii D1, "z kratką", "z paką". Np: Renault Master, Opel Vovaro, Dodge RAM, Peugeot Partner z paką lub kratką. Kategoria D1M – motocykle. |
Co warto wiedzieć po zakupie winiety
Zamówienia winiet do Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier realizowane są codziennie w godzinach 7:00–23:00. Zakupy dokonane w nocy zostaną zrealizowane po godzinie 7:00 rano. Winiety z datą „na dziś” można kupić od godziny 7:00. Winiety do Austrii realizowane są całodobowo.
Po zakupie wysyłany jest e-mail (zazwyczaj w ciągu 15 minut) z linkiem do strony, na której można sprawdzić status zamówienia i pobrać winiety. W przypadku zakupu przez aplikację Autopay, dokument będzie również dostępny bezpośrednio w aplikacji.
Jeśli winieta nie dotrze w ciągu godziny, warto sprawdzić foldery typu „Spam” lub „Oferty”. W razie problemów skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy widoczny na dole strony.
Jeśli winieta nie dotrze na e-mail, można ją pobrać ze strony (winietę można pobrać, jeśli podczas zakupu podano numer telefonu): market.autopay.pl/pobierz/winieta.
Na stronie winiety-online.pl dostępna jest funkcja Moje winiety, która pozwala sprawdzić status zamówienia oraz pobrać zakupione i gotowe winiety: winiety-online.pl/moje-winiety.
Wszystkie winiety kupione przez Autopay są oficjalnymi dokumentami i zawierają wymagane dane – dzięki temu można mieć pewność, że są ważne i bezpieczne do okazania podczas kontroli.
Faktury
Fakturę za zakup winiety można otrzymać w zależności od miejsca zakupu i rodzaju konta.
Aplikacja Autopay:
market.autopay.pl:
winiety-online.pl:
W przypadku potrzeby korekty faktury lub przesłania noty korygującej, skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy.
Edycja i zwrot
Edycja i zwrot winiety możliwe są tylko w wybranych przypadkach – zależnie od kraju oraz momentu realizacji zamówienia.
➡️Austria:
System austriacki umożliwia także:
➡️Czechy:
Edycji można dokonać samodzielnie, bezpośrednio na stronie czeskiego wystawcy. Wystarczy zeskanować kod QR znajdujący się na winiecie, który przekieruje na odpowiednią stronę umożliwiającą wprowadzenie zmian. Aby zlecić nam edycję danych skontaktuj się z nami za pomocą formularza.
➡️Słowenia:
Aby zlecić edycję danych skontaktuj się z nami za pomocą formularza.
➡️ Pozostałe kraje (Bułgaria, Słowacja, Rumunia, Szwajcaria, Węgry): Nie ma możliwości edycji ani zwrotu winiety.
Problemy z płatnością i zamówieniem
➡️ Problemy z płatnością
Po zakupie winiety przez aplikację lub stronę marketu wysyłane są dwa e-maile:
Jeśli nie ma pewności, czy transakcja została zakończona poprawnie, warto sprawdzić status płatności oraz odbiorcę transakcji – pomocne narzędzie znajduje się tutaj (sprawdź status transakcji).
Uwaga: Status transakcji można sprawdzić tylko dla płatności realizowanych przez bramkę płatniczą Autopay S.A.
Jeśli z jakiegoś powodu zakup został przerwany, a pieniądze nie zostały pobrane z konta, ani nie znajdują się w transakcjach oczekujących na realizację w Twoim banku możesz dokonać nowego zakupu.
Najczęstsze przyczyny odrzucenia płatności:
Jeśli potrzebujesz zmienić metodę płatności, możesz skorzystać z linku w e-mailu dotyczącym rozpoczęcia transakcji. W przypadku braku wiadomości – najlepiej złożyć nowe zamówienie.
➡️ Brak wiadomości e-mail
Jeśli zakup został dokonany na stronie market.autopay.pl, można ją pobrać ze strony market.autopay.pl/pobierz/winieta – pod warunkiem, że podczas zakupu został podany numer telefonu.
Jeśli zakup został dokonany na stronie winiety-online.pl, to na stronie winiety-online.pl/moje-winiety dostępna jest funkcja Moje winiety, która umożliwia sprawdzenie statusu zamówienia oraz pobranie gotowych dokumentów.
Najczęstszym powodem braku wiadomości jest trafienie ich do folderu SPAM lub innej zakładki w skrzynce pocztowej. Warto sprawdzić wszystkie foldery.
Możliwe inne przyczyny:
Jeśli opłacono SMS na stronie winiety-online, należy poczekać do 30 minut – w wiadomości znajduje się link do pobrania winiety. Jeśli nie – skontaktuj się z nami, podając: numer zamówienia, adres e-mail, datę zakupu, numer rejestracyjny pojazdu.
➡️ Niekompletne zamówienie
Wszystkie winiety powinny być dostarczone razem. Jeśli brakuje części zamówienia:
➡️ Brak przycisku do pobrania winiety
Jeśli na stronie realizacji zamówienia nie ma przycisku do pobrania winiety, może to oznaczać, że: winieta jest jeszcze w trakcie realizacji (np. z powodu awarii systemu danego kraju). Dokument zostanie uzupełniony po zakończeniu przetwarzania.
Warto odczekać 15 minut i odświeżyć stronę. Jeśli problem nie ustępuje – należy skontaktować się z pomocą.
➡️ Błąd na winiecie
W przypadku błędów w danych winiety (np. numerze rejestracyjnym lub dacie podróży), możliwości edycji zależą od kraju. Szczegółowe zasady opisane są w sekcji: Edycja i zwrot
Dodatkowe opłaty drogowe w Austrii (FLEX)
W Austrii, oprócz standardowej winiety, obowiązują dodatkowe opłaty za przejazd wybranymi mostami i tunelami. Można je opłacać na dwa sposoby: automatycznie przez usługę „Austria – Tunele i mosty (FLEX)” lub kupując pojedyncze bilety odcinkowe.
FLEX to usługa dostępna w aplikacji Autopay, która umożliwia automatyczne pobieranie opłat za przejazdy konkretnymi odcinkami – bez konieczności zatrzymywania się przy bramkach. Opłata jest naliczana po przejechaniu danego odcinka i pobierana z podpiętej karty. Jeśli masz już ważną opłatę drogową na dany numer rejestracyjny, FLEX nie naliczy opłaty ponownie, co eliminuje ryzyko podwójnego obciążenia.
Dzięki FLEX można korzystać z zielonych pasów ruchu dla samochodów osobowych i unikać kolejek. W przypadku motocykli i pojazdów z przyczepą mogą wystąpić trudności z automatycznym rozpoznaniem tablic – wtedy należy skorzystać z innego pasa lub pomocy obsługi. System jest szczególnie wygodny na autostradzie A9, gdzie działa nowoczesny system bez szlabanów.
Alternatywą dla FLEX są bilety odcinkowe. Bilet przypisany jest do numeru rejestracyjnego i ważny przez 365 dni od daty zakupu. Można wybrać przejazd w jedną lub dwie strony. Bilet odcinkowy jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą korzystać z aplikacji lub wolą zapłacić z góry.
Zwroty i edycje:
Jeżeli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami za pośrednictwem poniższego formularza. Uzupełnij wszystkie pola – to przyspieszy cały proces.
Formularz kontaktowy